SCULPTURE.IN.DA.HOOD. Vienna

Am Boden liegende, wuchtig schwer anmutende Körper, aus denen symmetrisch Fortsätze wachsen – Fortsätze, die sich an ihren Enden spalten, öffnen.

Die Größe der Skulpturen hat eine Relation zum menschlichen Körper, die Auswüchse verlieren diesen Bezug, ihre Größenverhältnisse passen nicht mehr. Die Körperkonglomerate suggerieren durch die ursprüngliche Modellierung Schwere, Statik und Weichheit.

Transferiert in Epoxidharz werden die Körper letztendlich spröde und ihrer Verletzbarkeit enthoben.

Diese Gleichzeitigkeit von Widersprüchen soll sich auch auf inhaltlicher Ebene wiederfinden: die Körpermontagen provozieren sexuelle Assoziationen, wobei sowohl phallische als auch vaginale Zuschreibungen funktionieren. Sie stehen sich weder gegenüber, noch verwachsen sie miteinander.

Die so neu geschaffenen Körper, die gleichzeitig archaische Züge aufweisen, sind mit tradierten kulturellen Codes nicht mehr zu greifen.

Gabriele Fulterer / Christine Scherrer 2015

 

 

Presse: „SCULPTURE.IN.DA.HOOD Vienna“

Bodies lying on the ground, bulky and weighty to look at,out of which symmetrical appendages grow – appendages that split and open up at the ends.

The sizes of the sculptures bear a relation to the human body, while the outgrowths lose this reference, their proportions no longer appropriate. As a result of the original modelling, the bodily conglomerates suggest heaviness, stasis and softness.

Transferred into epoxy resin, the bodies finally become refractory and divorced of their vulnerability.

This simultaneity of contradictions is encountered again at the level of content: the bodily assemblies

prompt sexual associations, permitting both phallic and vaginal attributions. They neither stand opposite each other, nor do they grow together.

The new bodies thus created, that also display archaic traits, can no longer be apprehended with traditional cultural codes.

Gabriele Fulterer / Christine Scherrer, 2015